Äntligen! Vi åkte ut till landet runt 12.00 för att hinna få upp båten innan mörker och kommande regn. Satan vad kallt det var! När jag stod och väntade på M vid slipen trodde jag att jag skulle frysa ihjäl. Det tog ju inte så lång tid men i min lilla värld var jag och båten övergivna ;-) När M väl kom med båtkärran fasade vi för att vattennivån var för låg, men det gick bra. Båten åkte upp och svärmor fixade lunch. Lördagsstek alla en mamma. Precis vad vi behövde.
Väl hemma var jag så frusen och trött så jag slet av mig kläderna så att jag kunde lägga mig i badet, snabbt. Det kändes verkligen som om jag tinade upp. Från blå till grisrosa. Dåsig i huvudet, varm och trött sneglade strykhögen på mig så det var bara att sätta igång. Efter det gjorde jag en hemmagjord glögg, alkoholfri.
5 dl svartvinbärsdryck
5 dl äppeljuice
1 kanelstång
1 dl vatten
några kryddnejlikor
rivet apelsinskal
en bit ingefära
Koka upp och ställ för att dra under lock. det blev faktiskt helt okej. Inte alls så söt som alkoholfri glögg brukar vara utan mer syrlig med julsmaker. Kan rekommenderas. M funderar på att blanda ut den med lite congac. Nu blir det M:s plankstek och julmust och snart är kl. 20.00 och då är det dags för Laleh och "Så mycket bättre". Tycker hon är lite för mycket, djupt...mesig...eller inte mesig, hittar inget ord för det. Det lär jag väl få ångra nu när jag ska få höra hennes livs historia, men i alla fall.
1 kommentar:
Vad skönt att den är uppe och att det gick bra :-) Mys på nu!
Skicka en kommentar