Lassokastningen var inte så enkelt som det såg ut som när samen Henry Rantatalo kastade runt renhornen.- Foto:Mikael Andersson
Samerna gick hem hos Hällbyelever
EskilstunaI den senaste läroplanen betonas bland annat vikten av att läsa om samekulturen. Enligt läraren Pernilla Widén på Hällbyskolan är det viktigt att träffa människor man läser om och att göra något praktiskt.
Två av eleverna i klassen visade sig ha samiskt ursprung. Linnea Johansson var en av dem och hon kontaktade sin morfar Sixten Johansson för att fråga om han kunde komma till skolan och berätta om det samiska livet. Sixten ringde sin samiska kusin Henry Rantatalo i nordligaste Sverige och frågade om han kunde komma ner och berätta och visa lite samisk kultur. Henry och frun Gunvor nappade direkt.
– Det är lite svårt för alla elever att åka upp till samerna, så det är jättebra när de kommer ner till oss på det här viset, förklarar läraren Pernilla Widén från Hällbyskolan. Sådant här önskar vi mer av.
Pernilla är på allt.
– Jag tycker det är viktigt för våra elever att vi lärare har kontakt ut i samhället, säger hon. Det blir en helt annan upplevelse för dem på det här viset.
Här har vi den artikel som hamnade i Eskilstuna Kuriren. Även lokal tv var på plats (tv4), men det har vi inte sett något om än. Det var en elevs morfar som arrangerade "Samedagen". I läroplanen står det att vi ska lära om samer och om minoritetsspråk. Något som är torftigt i dagens lärarmaterial. Så, när vi hörde detta hängde vi på omgående. Här skulle vi få kunskaper direkt från källan, vilket alltid är det bästa. Även kul att det finns de som vill engagera sig i skolan och undervisningen utan fördomar samt kräva saker som vi inom skolan inte kan rodda. Ex. hutlösa kostnader eller grupper som vi inte har. Vet att museer oftast vill ha grupper på 12-15 elever, vilket vi inte kan ställa upp på eftersom vi är 25-30 elever på en lärare. Vi har inte någon som kan ta hand om dem som då blir kvar. Det jag kunnat göra är att åka på fotbollsturneringar. Sista var jag i väg med 37 elever själv. En gång blev vi bjudna av generationsgruppen i Fröslunda. De bjöd oss på ett resa till ett teknikmuseum i Stockholm. Dessvärre var det allt färre pensionärer som ville följa med på resorna och de som hade projektet kände att de inte ville ställa upp längre. Hm, den här mannen som arrangerade detta gjorde det mycket bra och det var en fantastisk dag!
Tack!
2 kommentarer:
Gud vad fränt. Önskar jag också hade fått ett sådant inslag i skolan när jag var yngre.
Nu får du krya på dig. Kram!
Ja men det här är tack vare en engagerad morfar. Skolan skulle aldrig rodda detta. Tyvärr. Ja nu börjar vi sakta men säkert bli pigga.
Skicka en kommentar